Machu Picchu en Cuzco

16 oktober 2019 - Cuzco, Peru

Zondag, 13 oktober  Machu Picchu

Vanaf 5.30 uur vertrekken de bussen van Agua Calientes naar Machu Picchu. De wachttijden kunnen enorm oplopen, dus willen we om 5.00 uit het hostel vertrekken. Tot onze grote schrik regent het, best behoorlijk ook. We schieten de poncho’s aan en nemen de ontbijtzakken mee en gaan op pad. We zien al gauw de rij en sluiten aan. Tot onze grote vreugde zitten we al in de 3e bus. Er schijnen 24 bussen  af en aan te rijden om mensen naar en van MP op te halen en te brengen. Het regent helaas nog steeds. Na een half uur we aan bij de entree. Hier moeten we wachten op de gids Alex met een zwarte vlag. Tegen 7.00 is de groep compleet en we laten onze teleurstelling over de regen bij de entree achter en genieten van de eerste blik op het prachtige inca complex. Door de wolken is het soms helder, soms zijn er wat wolkenflarden. Eigenlijk heel mysterieus.  Het wordt iets droger en we krijgen uitleg over het complex en Inca cultuur. Na twee uur gaan we zelf op pad en ontdekken zelf de rest van het complex. Paul heeft de Trotter bij zich waarin ook uitleg gegeven word over de stad. Het is fantastisch om er te lopen en de overblijfselen te zien. Wát zijn die mensen enorm knap geweest. De huizen, tempels en paleizen zijn gemaakt van basalt uit de omgeving. De gehele stad is in minder dan 100 jaar gebouwd en was nog niet af toen de Inca’s de stad hebben verlaten om hem te beschermen tegen de Spanjaarden. De stenen van tempels en paleizen zijn zo exact passend dat er ook zonder mortel nog geen papiertje tussen te krijgen valt. Ongelooflijk ook hoe de stenen vanuit de omgeving  op deze plek samengebracht zijn. Het moet bijna onmenselijk zijn geweest. Er woonden hier 1200 geselecteerde wetenschappers, artsen, astrologen en meer belangrijke personen. Ongelooflijk om op deze plek geweest te zijn. Om 11.30 moeten we zo langzamerhand het complex verlaten, de tijd van ons kaartje is maar tot 12.00 uur helaas. Wanneer we bij het vertrekpunt van de bussen weer terug naar Agua Calientes komen heeft zich al een forse rij mensen gevormd.  Paul en Jerken gaan een mooie stempel in ons paspoort laten zetten en ik ga alvast in de rij voor de bus staan. Ik sluit aan in een rij van bijna 300 meter. Gelukkig rijden de bussen af en aan dus na ongeveer 40 minuten zitten we weer in de bus naar beneden. Af en toe kunnen we Machu Picchu nog even zien en langzaam rijden we weer door de ondoordringbare bush van de Andes terug.  We wandelen naar ons hostel en daar halen we onze achtergebleven spulletjes op  en gaan lekker lunchen. Om 14.30 vertekt de trein weer en zitten we vol van alle indrukken in de trein terug naar Cusco. We zijn tegen 19.00 uur weer in Cusco en sluiten de dag af met heerlijk eten in een Mexicaans restaurant, zó heerlijk. In het hostel aangekomen douchen we en duiken onder de wol.

Maandag, 14 oktober  Cusco

Vanmorgen lekker  tot 8 uur uitgeslapen en na het ontbijt wandelen we weer richting centrum. We willen vandaag de Free Walking Tour doen. Om 10.00 uur vertrekt de tour en lopen we ruim 2,5 uur door het centrum en laat de gids alle Inca overblijfselen, kerken, scholen en belangrijke gebouwen en bouwstijlen zien. De spanjaarden hebben alle paleizen en tempels gesloopt en de fundering en materialen opnieuw gebruikt voor het bouwen van kerken. WE zien allerlei gebouwen die op dee inca funderingen of zelfs op veel oudere pre-Inca fundamenten zijn gebouwd. Wat is dat toch interessant. Nu we dit weten zien we dit ovberal in de stad terug. Bij deze Free Walking Tour zit ook een busrit naar een Christusbeeld op een hoge berg die uitkijkt over Cusco. Omdat we met net iets te veel zijn, worden er plastic krukjes in het gangpad gezet en moeten er mensen op schoot zitten, Lachen!!!! Zo zien we nog meer van de stad en bij het beeld is ook nog een prachtige archeologische Inca plaats, die willen we één dezer dagen ook nog bezoeken. Na de tour bedanken we de gids en krijgt hij van iedereen een vrijwillige bijdrage. We besluiten richting Mercado San Pedro te lopen, dit is een overdekte markt met vlees, groente, fruit, souvenirs en alles wat je maar kan bedenken. We scharrelen over het gedeelte waar je kunt eten. We laten ons leiden door het eten wat op de borden van de mensen ligt en kiezen dan een bankje aan een stalletje. Natuurlijk is het weer heerlijk en we genieten van de drukte om ons heen. Daarna dompelen we ons onder in de souvenirstalletjes want we willen toch wat mee naar huis nemen. We proberen de beste prijzen te bedingen en trakteren onzelf op een heerlijke verse vruchten smoothie. Er zijn twee lange paden met wel 12 vrouwen op een rij die met hun menu staan te zwaaien om ons hun vruchtenkrukjes op te lokken. We krijgen het zelfs koud van het wapperen. We kiezen er gewoon één.  De mevrouw van het stalletje schenkt nog wel twee keer bij, heerlijk! We brengen onze spulletjes naar huis en relaxen wat. Later op de avond wandelen we naar de pollo straat (een straat waar ze gegrilde kippen verkopen) Daar hebben Paul en Jerken vanavond zin in. De kip is er fantastisch. Paul besteld een halve kip, maar dat is dan ook écht een halve kip, Jerken heeft een grote soort dikke kipschnitsel en ik een soort gekruide platgeslagen borst van de kip. Op zich lekker toch? Maar de kip wordt eigenlijk altijd geserveerd met een groot bord verse dikke friet en een groot bord met een soort nasi. We giechelen een beetje want we zijn al blij als we de kip zelf weten weg te werken. Er is ook nog een saladebar en we krijgen er drinken (een soort limonadethee) ook nog bij. We doen ons best maar alle friet en nasi blijft liggen, zonde zeg. Dan komt er een armoedig vrouwtje dat ons wat wil verkopen, wij zien haar kijken en bieden al aan of zij het mee wil nemen. Even later heeft ze een plastic draagtasje bij zich en giet alle borden leeg in het tasje, ja ook de afgekloven botten van Paul………..Dat is wel even een dingetje. Als ze geen honger zou hebben zou ze dat vast niet doen. Gelukkig maar dat haar gezin vanavond en misschien zelfs ook wel morgen te eten heeft van onze bestelling. We rekenen € 15,00 af en wandelen daarna rustig naar het hostel. Het is nog gezellig druk maar wij willen graag naar bed want de wekker gaat morgen weer om 4.30 uur.