Rainbow Mountains en Cuzco

17 oktober 2019 - Cusco, Peru

Dinsdag, 15 oktober Rainbow Mountain

Om 4.30 uur gaat de wekker en om 5.00 uur worden we opgehaald. Vandaag gaan we naar Rainbow mountain of ook wel seven color mountain genoemd. Deze berg  is  5.100 m hoog. Door de verschillende mineralen in de bodem, zoals rood oa. door ijzer, groen door magnesium, wit door calcium, geel door zwavel en nog veel meer hebben deze bergen de mooiste kleurschakeringen.  Slechts 60 jaar geleden lag alles nog onder sneeuw en ijs, maar door de global warming zijn een kleine 60 jaar geleden de kleuren op de berg zichtbaar geworden. We rijden met een 18 pers. busje twee uur en ontbijten dan ergens met elkaar. Daarna moeten we ruim een uur verder de Andes in rijden. Aangekomen stappen we op ca 4.400 m uit het busje, we krijgen een wandelstok en we kunnen aan de klim beginnen. Vele mensen, zowel jong als oud, sportief of niet sportief hebben grote moeite met de ijle lucht op deze hoogte. We kauwen op cocabladeren, wat hoogteziekte verschijnselen moet verminderen, we lopen héél  langzaam en we halen diep adem om onze longen nog van een beetje zuurstof te voorzien. De klim begint stijl omhoog en binnen een paar minuten hijgen we als paarden en gaat ons hart enorm tekeer.  Dan komt een stuk van ca. 40 minuten wat min of meer horizontaal loopt. Hier kunnen we bijkomen en we genieten van de prachtige natuur. Dan gaat het weer zeer stijl omhoog. Ik zie Paul en Jerken met grote moeite het steile stuk opklimmen. Af en toe rustend op de stok en je komt bijna niet meer op adem………Ikzelf ben er al geen haar beter aan toe maar ik ga op mijn eigen tempo en écht voetje voor voetje stel ik mezelf nieuwe doelen, het volgende plateutje, het huisje met thee en souvenirs, mensen die ergens aan het rusten zijn……….Stoppen is geen optie en iedereen om ons heen ziet er hetzelfde uit en stoot dezelfde geluiden uit!! Dan kom ik bij een berg steen en aarden trappen. Hier ga ik zo mogelijk nóg langzamer maar ik heb mijn ademhaling beter onder controle. Jaaaa en dan zie ik Paul en Jerken, we hebben het gehaald en we zijn op de top op 5100 meter. Trots op onze prestatie.Voor ons ligt een schitterend gekleurde berg met allerlei tinten. Eerst is het nog bewolkt maar even later gaat zelfs de zon schijnen. Ik ben er zelfs een beetje jankerig van dat we dit gehaald hebben en het is zo ontzettend prachtig. Boven heerst een uitgelaten stemming en iedereen maakt van iedereen foto’s. We gaan ergens op een rots zitten en snoepen wat lchocolade en gedroogd fruit voor nieuwe energie uit de tas op. Na verloop van tijd moeten we weer gaan dalen. Onderweg maken we nog hordes foto’s en we zijn weer op tijd bij het busje. Onze benen doen zeer en het valt niet mee om stil te blijven zitten in het busje. We lunchen tegen 14.00 uur en rijden daarna nog weer 3 uur bij elkaar naar Cuzco terug. Het was weer eens een geweldige dag, wel moe maar in het hostel wacht een lekkere douche en een goed bed waar we lekker kunnen uitrusten voordat we vanavond nog weer ergens wat lekkers willen gaan eten. Weer een hoogtepunt van deze reis.

Woensdag, 16 oktober  Cusco

Vandaag zonder de wekker wakker worden, rustig aankleden en ontbijten. Na overleg besluiten we te beginnen met de bezichtiging van de imposante kathedraal van Cuzco. Er is een dienst bezig, maar we mogen erin als we beloven een plekje te zoeken en geen foto’s te maken. We kijken rond en zoeken voor een kwartiertje een plekje. We zien overal om ons heen voornamelijk gehandicapten en kinderen met een beperking of down syndroom. Het blijkt een dienst te zijn tbv speciaal onderwijs.  De diverse altaren in de zijbeuken zijn zo overdadig gedecoreerd  en overal pracht en praal. De Spanjaarden hebben het katholieke geloof naar Peru gebracht en nog steeds is 90% de Peruanen katholiek. Het is ongeveer kwart over 9 en we gaan naar het Inca museum, we hebben gehoord dat dat mooi moet zijn. We rekenen 30 soles af, wat ongeveer 8,50 is. Het museum heeft een grote verzameling gebruiksvoorwerpen vanuit de Incatijd. Het Incarijk besloeg delen van Bolivia, Chili, Peru, Argentinië en Ecuador en er zijn verschillende Inca’s uit verschillende regios. We zien groot en klein hard gesteente waarmee de inca’s steen bewerkten. Er zijn veel kruiken, bakjes, objecten voor religieuze ceremoniën en gevechtsvoorwerpen. Natuurlijk zien we ook de perfect passende basaltblokken nogmaals. Alle blokken, groot en klein in geometrische vormen???? Hoe zeg je dat? Er zijn skeletten te zien en allerlei stoffen. Na het museum gaan we een lekkere kop koffie drinken en nemen we de Open tour bus voor Cuzco en omgeving. Om 11.30 uur stappen we op en zitten Paul en Jerken mooi vooraan en ik er direct achter. Eerst rijden we langs prachtig rijk gedecoreerde Spaanse gebouwen en bezienswaardigheden. Dan rijden we een heuvel aan de rand van de stad op en bezoeken de Iglesia de San Cristóbal, een dominicaanse kerk, ook rijkelijk versierd, je weet soms niet waar je kijken moet. Vanuit de klokketoren hebben we een fantastisch uitzicht op de vallei en Cuzco.Daarna rijden we langs Q’enqo, een heiligdom in rotsen uitgehakt. Bij de volgende stop worden we naar soort hutje achter een huis geleid daar voert een sjamaan afkomstig van een oude Inca stam levend op 4500 m hoogte in de Andes, allerlei rituelen uit met cocablaadjes, veren en rammelaars. Hij spreekt allerlei spreuken uit om ons te beschermen tegen van alles en nog wat. Hij roept de twee grote bergen van Cuzco erbij en de Pachamama en Pachapapa (moeder aarde en de vader van alle natuur) en allerlei heiligen horen we voorbij komen, dus dat komt helemaal goed met ons. Het is allemaal heel interessant en aan het eind staan we in een grote kring, elkaars handen vasthoudend en roepen we de meest vreemde uitroepen in het Quicha (inca taal). Nou, ik heb echt het idee dat we goed beschermd de dag doorkomen. Na de ceremonie kunnen we allemaal met de man op de foto, voor een kleine tip lacht hij zijn bruine half volledige gebit bloot en geniet hij van alle aandacht. Hierna maken we nog een ritje langs het grote Christo Blanco beeld wat we ook al gezien hebben na de free walking tour, eerder deze week. Het laatste bezoek met de bus is het Inca vesting Sacsayhuamán. Hier gaan we niet uit de bus, we rijden er alleen langs. We vragen aan de gids of ze ons bij de ingang af wil zetten want we wilden deze plek vanmiddag sowieso bezoeken. Geen probleem, de bus zal ons afzetten…….maar dat gebeurd niet. De gids is ons vergeten en we staan weer bij het beginpunt van de tour. Geschrokken komt de gids op het bovendek en zegt dat we moeten blijven zitten en dat ze ons met de tourbus nog even af zullen zetten bij de vesting. Met z’n drieën zitten we vervolgens nog eens 10 minuten prinsheerlijk op het bovendek  voordat de bus ons afzet bij Sacsayhuamán. De tour die 2,5 uur zou duren is ruim 3 uur geworden en was ook weer een belevenis.  Sacsayhuamán  is de grootste Inca vindplaats ná Machu Picchu. Liggend op een berg kun je goed zien dat het eens als Fort/vesting fungeerde. De op en naast elkaar geplaatste stenen zijn kolossaal! Ongelooflijk hoe dat ooit zo door mensen geplaatst kan zijn zonder machines. De blokken zijn duizenden kilo’s, en de grote ruim 15 ton. Na ruim twee uur hier rondgelopen te hebben wandelen we te voet terug naar beneden  naar Cuzco via leuke smalle straatjes. We zoeken een lekker restaurantje uit en Paul besluit voor het eerst Cuy te eten, cavia, het Peruaanse gerecht. Volgens de Peruanen prima vlees, er is genoeg van en cavia’s zijn vele malen gemakkelijker en goedkoper te houden dan koeien, kippen of zelfs Alpaca’s. Volgens Paul nijgt de smaak naar wild. Er zit niet zo veel vlees aan maar hij vindt het lekker.  Vooraf hebben we een soort gerolde nacho’s met ham of kaas en guacomole. Oh weer zo heerlijk! Jerken heeft lasagne en ik heb een  Gordon bleu. Het smaakt allemaal weer voortreffelijk. Met wéér een fantastische dag achter de rug wandelen we terug naar de hostel, morgen is de laatste dag hier in Cuzco. Om 17.00 vliegen we morgen naar Lima, om de dag erna door te vliegen naar het Chachapoyas, in het noorden van Peru.

1. Rob en Ria:
    17 oktober 2019
    tjonge jonge wat een verhalen
    wat een fantastische ervaring voor jullie ,geniet er nog lekker van
  2. Liesbeth:
    17 oktober 2019
    Ik vind zo’n gebraden caviaatje er toch een beetje treurig bijliggen😏.
    Maar kijk iedere keer weer uit naar een nieuw reisverhaal! Genieten om zo mee te reizen!
  3. Marina & Harry:
    18 oktober 2019
    Wat weer een belevenissen, jullie doen vakantie en TOP sport ineen! Geniet er nog even van 👍
  4. Margreet Severs:
    19 oktober 2019
    Wat een mooie verhalen over alles wat jullie zien en meemaken! Op grote hoogte wat een prestatie
    Zo reis ik een beetje mee knuffel van ons,😘
  5. Martin & Ans:
    19 oktober 2019
    Wauw, wat een uitdaging en wat een kick zal het jullie gegeven hebben om na zo'n grote inspanning die overweldigende natuur te mogen aanschouwen. Weer een hele belevenis! Op naar de volgende.