Cuzco en de sacred valley

16 oktober 2019 - Cusco, Peru

Vrijdag ,11 oktober Cusco

We komen keurig  op tijd met de nachtslaapbus om 05.00 uur aan in Cuzco, de oude  Inca hoofdstad. We regelen een taxi die ons naar het hostel rijdt. Achter een klein blauw gekleurd deurtje schuilt een binnenplaats met nog twee hostels. Helaas is onze kamer nog bezet, maar we mogen tegen 11.00 terug komen. We zijn natuurlijk moe, en hier staan we niet om te springen, maar dit is pas de eerste keer dat we niet direct na aankomst in de kamer kunnen. We stallen de backpacks en een ontwakend Cuzco in. We downloaden de stadsplattegrond en wandelen naar de Plaza de Armes,  hét centrale plein van ieder dorp of stad. Er is, zo net na zes uur, nog weinig open. We gaan op zoek naar een koffietentje. Op de Plaza is er toch al wat bedrijvigheid. We gaan even lekker op één van de bankjes in de opkomende zon zitten die ons lekker verwarmd. Een jongen met thermoskannen verkoopt koffie, wel met suiker, maar in ieder geval lekker warm. Na een poosje gaat de schitterende kathedraal open en even na 7.00 uur zien we de koffietentjes hun deuren openen. We gaan op zoek naar een restaurantje waar we kunnen ontbijten. We scharrelen wat straatjes in en vinden een leuk plekje. We bestellen een lekker ontbijtje en kijken om ons heen naar de etende mensen en de mensen op straat. Dan pakken we de plattegrond erbij en besluiten een wandeling te maken. Toch nog snel is het ineens 10.00 uur en we wandelen weer naar het hostel, waar ze direct met een heel team de kamer gaan schoon maken en de bedden weer voorzien van schoon beddengoed. We zijn aardig brak……. We douchen lekker en blijven een paar uurtjes lekker relaxen en rommelen maar wat aan. Jerken  slaapt een paar uurtjes lekker bij.  Aan het begin van de avond wandelen we weer opgeladen het centrum in en zoeken een leuk restaurantje. Op een schattig pleintje onder de spaanse arcades worden we naar binnen gelokt. Aan een tafeltje aan het raam met op de achtergrond de voetbalwedstrijd Peru-Uruguay kiezen we maar weer lukraak wat ons lekker lijkt. Een heerlijke kop koffie uit een prima koffiemachine toe. Moe wandelen we terug, lekker naar bed, want morgen worden we om 7.00 opgehaald voor een tour naar de Sacred Valley.

Zaterdag 12 oktober, Heilige vallei

We moeten helemaal haasten met het ontbijt want al vóór 7.00 uur komt een guide ons ophalen. In een kleine minivan gaan we vandaag op pad om een aantal bezienswaardigheden in de omgeving te gaan bekijken. Onze eerste stop was in Chinchero. Hier bevonden zich overblijfselen van een Inca nederzetting. Je kon er de terrassen zien waar waarschijnlijk de gewassen op verbouwd werden en offerplaatsen en heilige plaatsen. We hebben vandaag een geweldige gids, hij vertelt zo ontzettend veel, super interessant. Hierna rijden we weer een stukje verder, waar we een demonstratie krijgen in het verwerken van Alpacawol tot kleding, kleden en andere textiel. We kennen het inmiddels wel, maar de kwaliteit van deze weverij en de producten waren van uitzonderlijke kwaliteit en daardoor toch weer mooi om te zien.  Hierna rijden we verder naar Moray, een agronomisch Inca onderzoekscomplex, een enorm dal met daarin ringvormige steeds kleiner wordende terassen waarin allerlei microklimaten werden gecreëerd in de Inca tijd om te zien hoe gewassen het beste groeiden. Hoger de sterkere drogere producten zoals aardappelen. Het middengedeelte is al iets vochtiger en is geschikt voor oa. Mais. De laagste terrassen zijn het meest vochtig en geschikt voor oa. tomaten en pompoenen.  Als je ziet hoe prachtig en doordacht dit erbij ligt dan moeten de inca’s in die tijd al zeer kundig en intellectueel zijn geweest. Helaas kenden zij geen schrift en hebben op die manier niets achtergelten.  Hierna rijden we weer een klein uurtje verder naar Las Salineras in Maras. Hier word al duizenden jaren zout gewonnen, afkomstig uit een zoutwaterbron. Miljoenen jaren terug was hier een zee welke het zout in de onderlaagen heeft afgezet. De Inca’s hebben in de 15e eeuw echter dit verfijnt en uitgebreid. Het zoutgehalte van het water is maar liefst ruim 30%. Tegen de berg liggen 3000 zoutpannen waarin het zout gewonnen word. Door weersomstandigheden kan er slechts 6 maanden zout gewonnen worden op deze manier. De zoutpannen zijn privébezit van de mensen uit de regio en verenigd zijn in een coöperatie. Het is een enorm fotogenieke plek en je voelt de zoute omgeving om je heen.  Dan is het al middag geworden, en is het tijd voor de lunch. We rijden naar Urumbamba. Hier lunchen we buffetstyle in een soort lodge tussen de exotische bloemen en planten. Het eten is heerlijk en we kletsen gezellig met elkaar. Hierna rijden we verder naar Ollantaytambo.  Hier is een indrukwekkende Inca vesting die de weg naar Machu Picchu bewaakte. Het fort ligt diep in de vallei. We beklimmen de steile trappen tussen de Inca terrassen naar boven en de gids verteld honderd uit. Na de inval van de Spanjaarden zijn de Inca’s bewust het oerwoud richting de Amazone jungle in gevlucht en de Spanjaarden die volgden hebben daardoor Machu Picchu, de Inca hoofdstad, nooit gevonden. Hierna zijn we op de Plaza des Armes afgezet omdat wij vanavond de trein naar Agua Calientes meten hebben, de toegang tot Machu Picchu. We hebben nog een paar uurtjes te gaan voordat de trein vertrekt, dus we wandelen nog wat door de smalle Inca straatjes, bekijken wat souvenir winkeltjes en eten een fantastische hamburger op een houten balkonnetje in de laatste zon, voordat we om 19.00 uur de trein moeten hebben. We laten ons in een soort tuktuk naar het treinstation brengen en om 19.30 vertrekt de luxe toeristentrein naar Agua Calientes. We hebben onderweg nogal wat vertraging en daardoor zijn we pas om 22.30 op bestemming. Er staat een meisje met een bordje met onze namen en ze brengt ons snel naar ons hostel. We douchen snel en gaan gauw slapen want om 4.30 uur gaat de wekker.

1. Marina & Harry:
    16 oktober 2019
    Weer een prachtig reisverslag onder Hollandse weersomstandigheden 🌦met mooie Peruaanse foto's! 👍