16 maart rendieren en sneeuwhotel

16 maart 2022 - Pello, Finland

Woensdag 16 maart, rendier safari en sneeuwhotel.

Vanmorgen konden we iets later opstaan en ontbijten. Om 10.15 werden we samen met een groep van 12 met een busje naar een rendierfarm gebracht. Dit was nog wel een uurtje rijden, dus onderweg konden we genieten van het Finse landschap. Aangekomen kregen we lasso’s waarmee we op een houten rendier konden oefenen, voor het geval we een verloren rendier moesten vangen. Dit ging bij de meesten van ons niet echt geweldig. We mochten de rendieren zelf inspannen met zo’n kleurrijk tuig. We mochten zelf ons rendier uitzoeken en Paul had een mooi sterk mannetjes rendier met een groot gewei uitgezocht. Na het inspannen mochten we in de slee erachter op rendiervellen gaan zitten met een dekentje over de benen en hup, de fokker met zijn rendier gaf het sein vertrekken en Sumo ons rendier zette zijn achterbenen schuin naar achteraf en we spurtten vooruit. Wat geweldig is dat. Geen geluid, we glijden soms stappend, soms in draf  maar ook in volle galop door de natuur. Het is echt genieten en hartstikke leuk. Na ong. 45 minuten komen we op een plek met een afdak om een grote vuurplaats met banken met rendiervellen. Daar krijgen we een plank met bestek en bord op onze schoot. Het vuur brand flink en we krijgen allemaal een dunne tak van de boom om een lekkere worst op te grillen. Ondertussen maakt een begeleider koffie, thee en pannenkoeken boven het vuur. Bij de pannenkoeken krijgen we eigengemaakte bessenjam, dat is smullen. Na deze stop gaan we verder en komen na weer een klein uur terug bij de farm. Hier krijgen we onze rendier-bestuur diploma. Altijd handig! Met het busje rijden we door naar het Arctic Snow Hotel. Met water uit het meer word met tónnen sneeuw het hotel gebouwd met 10 kamers. Elke kamer heeft een thema en zijn de wanden bewerkt met allerlei voorstellingen. Ook word met het ijs uit het meer de meubels gemaakt en in alle kamers ijssculpturen van het betreffende thema. Met gebruik van lampen in alle kleuren ziet het er sprookjesachtig uit. Er is een restaurant voor 80 personen en een kapel waar toch regelmatig  getrouwd wordt. Temperatuur is ca. min 5 graden, dus thermopak uit is geen optie. We krijgen nog bessensap met koek toe en dan is het weer tijd om richting de Lodge te gaan. Daar arriveren we rozig van de rit tegen 5 uur. Om 19.00 staat het avondeten weer op het programma. Lekker om een weekje niet te hoeven koken. Na het diner gaan we gezellig na de sauna bij de houtkachel, lekker met een wijntje (40 euro de fles), nafluffen van de heerlijke dag.

1. Liesbeth:
    17 maart 2022
    Heerlijk om jullie zo te volgen! En gelukkig was er ook weer eten!
  2. Martin & Ans:
    17 maart 2022
    Wat een bijzondere belevenis, zo’n rit met de rendieren, dan ben je echt een met de natuur, PRACHTIG! Lekker slapen in je huisje met houtkachel lijkt ons toch aantrekkelijker dan in dat IJshotel, brrrr ...ondanks dat het een unieke ervaring zal zijn moet ik er toch niet aan denken. Wij wensen jullie nog Paljon hauskaa! En vooral genieten, liefs van ons.
  3. Marina & Harry:
    17 maart 2022
    Indrukwekkend, wat een belevenissen!
    Geniet er nog even lekker van!