13 mrt sneewschoen wandeling

14 maart 2022 - Pello, Finland

Zondag 13 maart, sneeuwschoenen

Vannacht weer flink gevroren. Alles is weer ijs, bomen zitten onder de rijp en zon is alweer te zien. Lekker ontbijten en dan om 9:00 uur vertrekken we voor een snowshoe safari. Samen met een Vlaams stel gaan we na een korte instructie met een gids het bos in. Op onze sneeuwschoenen. De gemoderniseerde uitvoering van tennisrackets onder je schoenen. We stappen rustig door door de prachtige natuur. Door een ongerepte dikke laag sneeuw. Een fantastische ervaring. Onderweg verteld de gids Mika over sporen van dieren die we zien en bijzondere andere wetenswaardigheden over de fauna en flora waardoor we lopen. Na aantal uren stoppen we bij een hut. Een houten tipi met in midden een vuurplaats en een open punt in het dak. Hout wordt gehakt, vuur wordt gemaakt en eten bereid. We eten een heerlijke soep, tosti’s en  soort warm kaneelbrood als nagerecht. Samen met kop thee of koffie, alles bereid boven het vuur. Het is bere gezellig en leuk. Na de maaltijd maken we op verzoek een  bonusronde naar een uitzichtpunt en uiteindelijk zijn we na 6 uur lopen weer terug bij de lodges. Terug in ons huisje lekker de sauna opgestookt en Paul heeft hier lekker in gezeten waarna het heerlijk afkoelen is op het balkon in alweer het zonnetje. Misschien zien we vanavond wel weer een aurora….