11 en 12 mrt reis en aankomst

14 maart 2022 - Pello, Finland

Vrijdag 11 maart

Vanmiddag zijn we vertrokken richting Amsterdam. Vanavond slapen we bij Corendon en morgenochtend worden we dan afgezet op Schiphol. Eerst gezellig gegeten en daarna nog een drankje in de Skybar. Hier heb je een prachtig overzicht over de wereld die “Schiphol” heet.

Zaterdag 12 maart, reis en aankomst

Vroeg opgestaan en om 5:00 uur met transfer naar Schiphol. Alles sluit prima op elkaar aan en we vertrekken op tijd richting Fins Lapland. Om 7:00 uur vertrekken we en 2 ½ uur later landen we op Kittilä. Hier worden we opgewacht en vertrekken we met een bus naar Pello. Dit blijkt nog wel ruim 2 uur rijden te zijn. Allemaal rechte eindeloze wegen met enorme sneeuwbermen van de afgelopen winter.  Na aankomst in de Valkea Lodge worden we ontvangen in het restaurant met een Fins drankje. Warme bessendrank (een soort Glühwein zonder alcohol). We worden wegwijs gemaakt en na een broodje en introductie over de komende week zoeken we onze lodge op. Een blokhut met een slaapkamer, woongedeelte en een eigen sauna. Onze koffers staan  al op de veranda op ons te wachten. Het is fantastisch weer, ongelooflijk warm voor Finland in deze tijd van het jaar, 6 graden boven nul en het is onbewolkt. Snel uitgepakt dus, laarzen aan, ski-jack aan en lekker gaan wandelen. De huisjes liggen op een heuvel, aan een groot meer en naast een grotere heuvel waar ook een sleeplift is en mensen aan het skiën zijn. Op het meer gewandeld, en lekker op bankje gezeten, in het zonnetje bij een wak wat in het ijs gemaakt is en waarin je na een sauna bezoek kan afkoelen. Brrr, maar wel gaaf…. Misschien ergens komende week.

Om 16:00 terug en kleding passen. We krijgen allemaal en warme overall voor alle buitenactiviteiten, laarzen en warme handschoenen. Daarna nog poosje op ons balkon gezeten in de zon en om 19:00 gaan eten. Vanavond niet al te laat naar bed, het was een lange dag.

Om 22:30 gaf mijn aurora noorderlicht-app aan dat de kans om het noorderlicht te spotten vanavond aanwezig was. Dus niets vroeg naar bed, warme kleding aan , camera en tripod mee en wij naar buiten. Een donkere plek opgezocht met zicht op de noorderlijke hemel en zowaar… we zien het eerste groene  schijnsel net boven de horizon. Verder naar het meer gelopen en midden op de camera opgesteld. Wat hebben we geluk!! Een fantastisch schouwspel van de Aurora Borealis zoals het hier genoemd wordt. Adembenemend, wat zijn we blij. We hebben het gezien. Het komende uur blijven we allerlei oohhh’s en ahss’s slaken. Steeds weer anders, soms weinig, soms weg en halve minuut later de halve hemel gekleurd. Echt fantastisch!!

1. Jacques:
    15 maart 2022