Nasca lijnen

4 oktober 2019 - Nazca, Peru

Woensdag 2 oktober.  NASCA

Met een uur vertraging kwamen we om 22.00 uur aan in Nasca. De eigenaar van het guesthouse had aangeboden ons van de bus op te halen, hij stond er ook inderdaad, wat fijn! Na een paar minuutjes stoppen we in de hoofdstraat en krijgen we onze 3 pers.kamer. We frissen ons even op en moeten dan nog even een tour boeken voor morgen en overmorgen. We willen natuurlijk over de Nasca lijnen vliegen en er zijn nog een aantal oude archeologische pré Inca bezienswaardigheden. Zoals 2000 jaar oude aquaducten. Een bijzonder irrigatiesysteem vanuit de Nascatijd. De Chauchinda Nasca begraafplaats, waar de gemummificeerde Nascamensen in open graven rechtop zitten. Iedereen kan er gewoon bij, een touwtje is de afscheiding. Mensen hebben jaren terug deze graven ontdekt en de gemummificeerde lichamen uit elkaar gehaald, botten overal rond gestrooid en ook de lappen waarin de lichamen zaten. Overal liggen resten botten en stof. Met het stelen van de juwelen en goud zijn de gemummificeerde lichamen van veelal 2000 jaar oud gewoon uit elkaar gehaald.

Maar eerst werden we vanmorgen opgehaald om 8.00 uur voor de vlucht over de Nasca lijnen. De lijnen zijn eigenlijk voetdiepe geulen van ongeveer een voet breed en ca 5 cm. Diep. De geulen zijn gecreëerd door de bovenlaag eenvoudigweg weg te vegen zodat het lichtere zand zichtbaar werd en zo in contrast kwam met de naastliggende grond. Omdat het slechts 2 mm per jaar regent, blijven de lijnen onveranderd zichtbaar. Eigenlijk zijn deze figuren van soms honderden meters lang alleen vanuit de lucht zichtbaar. Kleine  windhozen zorgen ook dat stof en zand uit de geulen word geblazen en de figuren schoon en zichtbaar blijven. Er zijn voornamelijk dierenfiguren maar ook honderden geometrische lijnen en vlakken. Het hoe en waarom is nog steeds niet bekend. Er bestaan diverse theorieën maar voor geen enkele theorie bestaat hard bewijs.  Zowel astrologische, communicatie met de goden, buitenaardse activiteit of verwijzingen naar water……..het blijft een mysterie maar zo bijzonder om gezien te hebben. We zitten met drie amerikaanse bikers ineen Chessna vliegtuigje. Het vliegtuigje vliegt een bepaalde route van figuur naar figuur.  Iedere keer wanneer we over een figuur vliegen zet de piloot het vliegtuig op z’n enekant en moeten we onder de punt van de vleugel kijken. Eerst een rondje rechtsom, dan een rondje linksom op de andere kant. De eerst paar figuren gaan goed maar al gauw zie ik mijn buurman transpireren en zuchten en niet lang hierna grijpt hij net op tijd het witte zakje…. Het is echt adembenemend mooi.  En met het links rechts vliegen kun je alles fantastisch zien. We fotograferen ons natuurlijk een ongeluk. Na ruim 35 minuten hebben we 18 van de ruim 300 ontdekte figuren gezien. De totale opp. van de ontdekte figuren bedraagt meer dan 500 km. En nog steeds wordt er onderzoek gedaan en vind men nieuwe lijnen en figuren.  Mijn buurman is inmiddels groen gekleurd en heeft geen oog meer voor het ingenieuze aquaduct systeem, wat vanuit de lucht bijzonder indrukwekkend is.  Weer op de grond zijn we allemaal een beetje stil van wat we zojuist gezien hebben. Ons taxibusje haalt ons weer netjes op en brengt ons terug naar het guesthouse. Dit zullen we niet snel vergeten.

1. Lex:
    4 oktober 2019
    Hé Paul, het ziet er allemaal super uit. Bij ons komen er weer mooie herinneringen op. Leuk om om mee te lezen. Veel plezier nog. Er komen nog veel mooie bezienswaardigheden op jullie pad.
    Groetjes, Lex
    Nb. Ik kan jullie route niet volgen via polarsteps. Kan je me nog eens taggen?
  2. Wim Kers:
    5 oktober 2019
    Hoi Paul, Monique en Jerken, wat een belevenissen!! Erg leuk om te lezen, kan me voorstellen hoe indrukwekkend het allemaal is. Geniet ze verder!!