Lima, downtown

27 oktober 2019 - Lima, Peru

Woensdag, 23 oktober  Lima Miraflores

We hebben de wekker vanmorgen iets later gezet, want we vertrekken vandaag tot onze grote spijt. Na het ontbijt staat Gaido exact om 9.00 uur bij ons hotel. De  weg naar het vliegveldje  doet ons weer enorm aan de dag van aankomst herinneren. Geen verharde wegen, overal onafgemaakte huizen, alles op en in elkaar, alsof de tijd heeft stil gestaan en het heden hier nog niet gearriveerd is. We kunnen ons vrijwel direct inchecken. Om in te checken wordt er een wachtlijn getrokken met ducktape!! Harstikke scheef ook nog. Hierachter moeten we even wachten. Dan word de bagage gewogen en wij mogen met onze handbagage ook nog een keer op de weegschaal. We voldoen gelukkig aan alle voorwaarden. We gaan nog even buiten in het zonnetje zitten en eten al het fruit op wat we nog over hebben, jammie. Tegen 10.30 uur komt het kleine vliegtuig vanuit Lima aanvliegen. De kleine hoeveelheid koffers is er zo uit en onze zijn er zó weer in. We zijn vandaag met ongeveer 25 passagiers. We hebben weer een ruime zit bij de extra uitgang in het midden. Na het opstijgen krijgen we een klein lunchboxje met nootjes, Oreo’s en een pakje drinken. De kleine 2 uur vliegen om en we landen volgens schema om ongeveer 12.30 uur. De eerste bagage die van de band komt is van ons, dus we zijn weer on going. Bij de uitgang staat een flinke meneer met het bordje “Paul Gerringa”, een ophaalservice aangeboden door Booking.com, omdat we nogal eens gebruik van Booking .com maken en het nodige besteden. We laten de taxichauffeur het adres van hotel Kurmi zien. Hier staat nog een grote tas met souvenirs en overbodige spullen die we niet mee konden nemen naar Chachapoyas. Er zat een limiet aan de hoeveelheid bagage. We zijn superblij wanneer Paul naar buiten komt met de tas. Blij dat de tas er inderdaad nog staat………. De taxichauffeur rijdt daarna naar Miraflores, een mondaine en veilige wijk van Lima. Hij zet ons af in een mooie straat en via een ienie mini deurtje komen we bij ons guesthouse “friendshouse”. Een jonge vrouw heet ons welkom en we lopen via haar woonkamer naar onze kamer op de begane grond. Het is een aardige kamer met douche en toilet. Je betaald in de grote stad meer dan elders, maar de bedden zijn goed en de douche is heet en we liggen veilig, prima dus. Nadat we uitgepakt zijn gaan we de straat op en gaan eerst wat eten. We zitten op een minuutje lopen van het centrum en alle dingen. We gaan naar het overdekte winkelcentrum Larco, direct aan de kust op een klif gelegen. Hier vind je alle bekende en dure winkels van alle merken. Het ligt prachtig gesitueerd in de kliffen aan de kust. We nemen een ijsje en vergapen ons aan alle luxe. Wat een verschil met vanmorgen. We hebben onmiddellijk heimwee. We wandelen de straten met hotels, winkels en restaurants van Miraflores in en scharrelen nog één keer langs de souvenirwinkeltjes. Op de terugweg halen we bij een soort Mac Donalds een hamburger en lopen tegen 21.30 ons guesthouse weer in. Lekkere douche en sukkelen daarna lekker in slaap.

Donderdag, 24 oktober Lima Miraflores

Wekker een keertje niet gezet, maar toch bijtijds wakker. Tegen 8.00 uur gaan we douchen en aankleden. Daarna gaan we aan de grote tafel in de woonkamer zitten voor het ontbijt. Dan volgen er twee mannen uit Ecuador en een man, vrouw en dochter uit Panama. Communiceren gaat moeilijk want wij spreken geen Spaans en zij geen Engels, maar iedereen krijgt wat ie wil, koffie, de boter, jam of nog een keer koffie! De gastvrouw bakt lekkere gebakken eitjes. Na het ontbijt gaan we naar het centrum van Miraflores. We hebben besloten een Free Walking Tour door downtown Lima te doen vandaag. We krijgen dan nog wat meer van Lima te zien en er wordt nog wat verteld. We gaan met een flinke groep, verdeeld in Spaans en Engels sprekend, met de lokale bussen naar het centrum van Lima. Het zonnetje schijnt en het is echt heel leuk. Rond 13.00 uur is de tour afgelopen en gaan we zelf nog op pad. We eten in een klein lokaal restaurantje, waar de ober ontzettend zijn best doet voor ons. Bij het betalen stopt hij ons ook nog eens 3 zuurtjes in de hand, wat een verwennerij! We lopen wat anderen wijken door, die we aan het begin van de vakantie niet gezien hebben. Rond 16.30 uur zijn we moe en willen de bus terug nemen. Het busstation zit bij een groot overdekt winkelcentrum. Daar spotten we een outletstore van Nike. Wij eropaf, ruim twee uur later, met drie paar schoenen in de tas, staan we dan toch echt op de bus naar Miraflores te wachten. We geven een willekeurige meneer 7 Soles (= 1,80 euro) en hij waardeert zijn ov kaart hiermee op en kan ons dan door de poortjes laten. Zo helpen de mensen uit Lima de toeristen, zodat ze niet allerlei kaarten hoeven te regelen, net zoals wij ook met de OV chip!! De bussen zijn overvol en we moeten er twee voorbij laten gaan. Bij de derde persen we ons erin en de deur gaat nog nét achter Paul dicht. We staan hutje mutje maar we zijn onderweg. We stappen uit, waar we vanmorgen op zijn gestapt en wandelen langs de restaurantjes totdat we een lekkere zien en eten voor de één na laatste keer een Peruviaanse maaltijd. Met een volle buik terug naar het guesthouse.