China 12-13 augustus 2014, Inner Mongolia, Hohhot en Xilamuren

19 augustus 2014 - Hohhot, China

11-12 aug

Voordat we vertrekken richting treinstation nog wat gegeten, We hebben een traditionele hot pot geprobeerd. ER wordt een brander op tafel gezet met gasfles, grote pan er op met twee kokende bouillons (?) met allerlei kruiden en groenten. Daarbij bestel je schaaltjes vlees, kip, garnalen, groenten enz. Dit gooi je dan in de pan en als klaar is pluk je het er weer uit om op te eten. Daarna spullen opgepikt in guesthouse en met taxi naar Beijing North station. Een enorm grote en vooral hoge hal. Iedereen in rijen, alle tassen door de scanner en je kaartjes wel drie keer gecontroleerd. Personeel stelt zich keurig verdeeld over het perron op in de houding en bij iedere deur van de trein ook weer iemand in uniform die alles controleert. Rond kwart voor twaalf (middernacht) vertrokken met de nachttrein. 4 blanken met al hun hebben en houden om ons heen gestapeld en alle ogen op ons gericht. WE worden door de conducteur gewaarschuwd om goed op onze spullen te letten. Van slapen komt dus heel erg weinig en met een houten kont arriveren we om 8 uur in Hohhot. Hier kopen we kaartjes voor de bus naar Inner Mongolia en vertrekken met veel drukte om half negen voor een tocht van ruim twee uur.  In Xilamuren worden we in the middle of nowhere er uit gezet bij een flink aantal Yurts. Dit zijn traditionele tenten waarin de mongolen (?) leven. De tent is grotendeels gevuld met een soort plankier waarom lappen en dekens liggen. Hierop leven en slapen we. Een vaatje met water en een kraantje buiten is onze badkamer, toilet is buiten de omheining “everwhere”. Ook hier proberen ze toeristen weer een aardige poot uit te draaien en we besluiten om alleen de kinderen te laten paardrijden over de grasslands. Zowel ’s middags als ’s avonds eten we Mongolian food. Brood met een soort soep en veel lamsvlees. Je krijgt een flink stuk op je bord (Jerken een hele achterpoot en ik een stuk rug met ribben en kluiven maar. Monique en Myrthe hebben Kebab wat betekent dat er allemaal stukjes aan spiezen zijn geregen en gegrild. Het is echt heel erg lekker. Een klein beetje regen in de middag maar na uurtje klaart het weer op. We doen verder rustig aan, wandelen wat rond en doen spelletjes alvoor we een goede nachtrust tegemoet gaan. Hard bed, deken als matras, zandzak als kussen maar toch lekker geslapen in een echte traditionele Yurt op de Mongoolse steppe.

Woensdag 13- 8

Lekker geslapen tot over negen uur. Rustig ingepakt en ontbeten. Toen gevraagd naar bus terug richting Hohhot en iedereen direct in startblokken. Tassen snel in auto en we worden binnen tien minuten afgezet langs de doorgaande weg met de boodschap dat hier snel een bus zal komen. Inderdaad na 10 minuten stopt de bus en gaan we weer op pad. In de bus is zelfs internet dus proberen we onze verslagen nu te versturen…….

Vervolg…,   versturen dus weer niet gelukt. Na twee uur zijn we weer in Hohhot. Stukje door stad gelopen, drinken ingeslagen, toilet bezocht. OP straat houten lepeltjes gekocht om je oren uit te baggeren (?). Na poosje een soort tuk tuk genomen en met 4 man en alle bagage in dit ding gestouwd richting het station voor de nachttrein. Blijkt het een groot nieuw station te zijn in het nieuwe gedeelte van de stad. Geen winkeltje of eettentje buiten het station. Paar uur doorgebracht met rondkijken in winkeltjes in het station, lezen, spelletje doen enz.

Oom half zeven de nachttrein richting Pingyao. WE hebben hard sleaper plaatsen. Hier zijn 3 bedden boven elkaar geplaatst en wij hebben de 2 middelste en 2 bovenste bedden van de zes die in een coupe geplaatst zijn. Na vertrek en het opbergen van onze rugzakken zijn onze kaartjes gevallen, drie op de grond en een waait achter het verwarmingsrooster. Grote consternatie want als even later de conducteur langskomt worden alle kaartjes in een grote map gedaan precies op volgorde van coupé en bed. Nu mist hij er eentje en dat kan echt niet. Uiteindelijk na een uur zuchten radiator er af schroeven enz is het kaartje terecht en de administratie klopt weer. Om tien uur gaat het licht uit en gaan we slapen.