Chachapoyas, Revash Mausoleums en Leymemamba museum

23 oktober 2019 - Chachapoyas, Peru

Dinsdag, 22 oktober Chachapoyas, Revash Mausoleums en Leymemamba museum

Vanmorgen begonnen met scrambled eggs.  We hebben niet zo veel zin meer in de broodjes met jam, die we iedere morgen krijgen. We drinken lekker een paar koppen koffie en altijd een vers geperste kan fruit. Het eitje was een welkome variatie. Om 7.30 uur stond Gaido de chauffeur voor de deur dus we zijn ingestapt en hij reed naar de Plaza de Armes want daar zou Edgardo zijn, nou niet dus, die stond voor ons hotel……….De zon scheen heerlijk dus we wachten rustig even en een kwartiertje later reden we weer via de prachtige natuur naar onze eerste bestemming van de dag: de mausoleums van Revash. Dit zijn kleine huisjes hoog tegen de bergen aan gemaakt als rustplaats voor de doden. De mausoleums zijn echt vreselijk hoog en op kleine richels gebouwd. Je komt hier natuurlijk weer niet zomaar. We hadden weer een fikse wandeling bergop en bergaf over keien en trappen van ruim twee kilometer. Appeltje, eitje inmiddels voor ons (maar niet heus hahaha). Deze omgeving is ook weer prachtig, veel bloemen, planten en bomen. We zien allerlei soorten vruchten aan bomen. Mensen zijn ontzettend vriendelijk. Aan het einde van de trek staan we dan oog in oog met de mausoleums. Echt indrukwekkend. Hoe kwamen de Chachapoyas zo hoog tegen de berg aan, zo rond 500 na Chr.?? Echt ongelooflijk. Een klein stukje verder zijn er nog meer. Edgardo verteld dat je in deze regio wel twee dagen kunt lopen en nog veel meer van deze mausoleums kan zien. Helaas hebben we die tijd niet. Op de terugweg bieden ze ons weer een paard aan (eh, mij dan) maar ik sla dat af, gewoon rustig aan klimmen dan kom je ook boven. Het miezert weer een beetje maar een poncho is niet nodig. We stappen weer in de auto en rijden een klein uur verder. Naar Leymebamba, hier is een prachtig museum met de vondsten van mummies in die mausoleums. Het museum lijkt voor ons open te gaan. Het is een echte aanrader voor toeristen, maar die zijn hier nou eenmaal niet zoveel. We zien oa. sarcofagen, die we gisteren ook hebben gezien. We zien overblijfselen van diverse culturen, waaronder de Inca cultuur. Maar de grote trekpleister is een kamer met een groot raam waarachter ruim 200 van de gevonden mummies te zien zijn. Ze staan allemaal in rechtop zithouding met benen opgetrokken en de handen langs het gezicht. Botten werden vroeger gebroken om ze in deze houding te mummificeren. Zó ontzettend indrukwekkend. De mummies zijn pas gevonden in 1997!!! Nog zo kort geleden maar. Er hebben wel mensen het goud en kostbaarheden uit de mausoleums geroofd, maar de potten en pannen en beelden etc. die waren er nog. Je ziet mannen, vrouwen en hele kleine baby mummies. Soms in kleden gewikkeld, anderen kun je de botten helemaal zien. We worden bij elkaar gehouden door gazen “zakken”. Het is zo raar om ruim tweehonderd van die mummies op planken uitgestald te zien staan, met een ontvochtiger of airco, zo primitief voor zoiets kostbaars……. We stikken inmiddels van de honger, het is dan ook bijna 16.00 uur en tijd voor de lunch (!). We rijden naar het restaurantje waar Jerken en ik weer een  gebakken forel wegwerken en Paul aan een kippenpoot zit. We krijgen ook een heerlijke maissoep, denk ik, hij smaakt echt goddelijk! Na het eten rijden we terug en zijn tegen 18.30 uur weer in Chachapoyas. We bedanken Edgardo uitgebreid voor álles en Gaido zien we morgen om 9.00 uur terug, hij brengt ons dan naar het vliegveldje, hartstikke fijn!  We pakken onze schaarse bezittingen bij elkaar en gaan wat later op de avond nog ergens een hamburgertje pakken.  Het is hier écht prachtig en er is ook weer zo veel cultuur te zien. We zouden nog wel 14 dagen kunnen blijven en dan nóg dieper de bergen in kunnen gaan om nog meer goed bewaarde geheime dingen te zien. We zullen voor Chachapoyas reclame maken, de omgeving verdient het om door meer toeristen bezocht te worden. Het is nog lang niet klaar voor de luxe toerist, maar als je van avontuur en cultuur houd en een stukje authentiek Peru wil zien, dan is dit écht een aanrader!

1. Marina & Harry:
    24 oktober 2019
    Hallo luitjes, weer 3 prachtige reisverhalen gelezen!
    We liften een beetje mee op jullie belevenissen en leren zo ook
    de cultuur kennen van Peru. Geniet er nog even van! 😏
  2. Martin & Ans:
    24 oktober 2019
    Wij kunnen ons goed voorstellen dat jullie genoten hebben van dat eiergerecht. Een beetje stevig ontbijt Is welkom als je weer zo’n pittige wandeling voor de boeg hebt. Bijzonder hoor die Inca cultuur met mausoleums en mummies in een speciale houding. En zo te lezen wordt Chachapoyas nog niet veel bezocht, dat maakt het juist extra speciaal dat jullie dat nu wel gezien hebben. Op de foto’s zien we dat Tjerken ook echt geniet van deze super mooie reis , goed idee van je om mee te gaan🤪.