Arequipa 2300 mtr hoog

6 oktober 2019 - Arequipa, Peru

Vrijdag  4 oktober 2019

Met enige vertraging zijn we met de slaapbus vertrokken. We hebben heerlijke luxe stoelen die bijna helemaal plat kunnen. We zitten maar met drie op een rij. We gaan dus lekker liggen en zijn rond 9.30 uur in Arequipa. We nemen een taxi naar ons hostel en frissen ons even op en hup, de tweede stad van Peru in. We zoeken een leuk tentje om te eten en sluiten ons om 13.00 uur aan bij een free walking tour. Deze mevrouw neemt ons bijna 3 uur op sleeptouw mee en laat ons een aantal interessante bezienswaardigheden en wijken zien. Rijke spaanse invloed, prachtige gebouwen, kerken en musea. We bezoeken de Basilica Cathedrale de Arequipa. Aan het eind van de middag daalt de temperatuur en gaan we terug naar het hostel om even wat te rusten. Aan het begin van de avond wandelen we weer naar het Plaza des Armes, het centrale plein. Hier stikt het van de tourbureautjes, het is nog lastig voor ons om te besluiten welke. Vanochtend hadden we al een kort gesprekje met een goed Engels sprekend meisje. We zoeken in een paar bureautjes, ze herkent ons dus zo dan maar. We vertellen wat we willen. We raken gaandeweg steeds meer in gesprek over de prachtige bezienswaardigheden die we nog willen gaan bezoeken. Ze schrijft met ons mee en maakt een fantastische prijs voor alle tours die we toch al van plan waren te maken.  Het is 21.30 Wanneer we uit de touroffice vertrekken terwijl die al om 20.00 dicht zou gaan (oeps). Maar zij heeft haar  best gedaan het beste voor ons te regelen en wij hebben haar de vrijheid gegeven om die dingen alvast te regelen.  We zouden sommige tours anders later op bestemming regelen, nu zijn sommige dingen al geregeld. Ook lekker. We geven haar dinergeld, want ook zij heeft nog niet gegeten en wij zoeken snel  een restaurantje waar we ons alvast verheugen op wat we nog gaan doen.

Zaterdag, 5 oktober

We hebben een goede nacht gehad en doen een beetje rustig aan. We ontbijten in een leuk tentje een paar straten verder. We krijgen een vol broodmandje met verschillende verrukkelijke broodjes met boter en jam. Een glas verse vruchtensap naar keuze, we hadden papaya, aardbei en ananas. Een lekkere omelet met ham en kaas en een goeie kop koffie. Bomvol vervolgen we onze weg richting centrum. We willen er een rugzakje bij halen want we gaan drie dagen, twee nachten de Colca Canyon in. Rugzakken blijven dan achter. We scharrelen door de straatjes en kopen hier en daar wat lekkers. We bezoeken ook nog het Cathalina klooster, het eerste nonnenklooster in zuid Amerika van de dominicaanse orde. Een stad binnen een stad. We nemen een tourguide erbij en hangen ruim anderhalf uur aan haar lippen. Het is echt een schitterd klooster, er is buitengewoon veel bewaard gebleven ondanks de vele aardbevingen sinds de 16e eeuw. Na de middag gaan we naar de local market waar we van alles zien, zoals opgezette baby alpacas en foetussen van baby alpacas. We zien alle soorten oorgaanvlees van allerlei dieren, thee voor alles wat een mens maar kan mankeren tot aan rijen dames achter blenders die het lekkerste fruit combineren en er smoothies van maken. We kiezen alle drie wat fruit en we klappen bijna daarna. Zo, lunch is ook geregeld…….Jerken laat z’n baard nog even trimmen. In een echt ouderwetse kappersstoel word hij van onder tot boven gezeept en geschoren. Met een baby huidje verlaat hij het stalletje weer. We halen alle administratieve rompslomp op bij het tourbureautje en gaan lekker in de namiddag op het dagterras zitten, genietend van drie mega grote vulkanen, waaronder de El Misti, om ons heen onder het genot van suikervrije Inca Cola. (lijkt op gele gazeuze).  Vanavond moeten we dus nog een extra rugzakje inpakken voor de tour van morgen. Na een laatste wandeling in het prachtig verlichte centrum  gaan niet te laat naar bed want we worden om 03.00 uur al weer opgepikt.

1. Jacques:
    6 oktober 2019
    Het gaat gelukkig weer over eten hahaha. 😂 Veel plezier hoor. Geniet ervan.
  2. Marina & Harry:
    6 oktober 2019
    Hallo luitjes, weer indrukwekkende reisverhalen. Mooi om deze op afstand mee te beleven. 👍 Veel plezier verder en blijf genieten!
  3. Elly:
    10 oktober 2019
    Wat super leuk om hier jullie reisverhalen te lezen.ik geniet met jullie mee. Nog heel veel plezier samen. Groetjes Elly en Ton
  4. Astrid den Outer:
    10 oktober 2019
    Hoi Paul, Monique en Jerken,
    Leuk om jullie zo te volgen. Jullie hebben al veel mooie dingen gezien en gedaan. Veel plezier verder en geniet ervan.
    Groetjes van ons allemaal. xxxx